wz
TOPlist

Snižte učitelům platy! Alespoň některým

by admin1

Osobně znám řadu vynikajících učitelů, kterým bych přál, ať mají na výplatní pásce klidně o „desítku“ navíc. Svoji práci dělají obětavě, s trochou patosu bych řekl, že je pro ně skutečným posláním. Zároveň ale existuje nemalé procento učitelů a učitelek, u kterých mne až jímá hrůza, že by snad někdy měli vzdělávat moje děti, potažmo jim vštěpovat mravní ideály. A že těmhle přispívám na platy, mě vůbec netěší.

Právě tihle se ale dnes budou nejhlasitěji dožadovat více korunek na svých účtech. Vždyť oni přece nebojují jen za sebe, část peněz má jít i na pomůcky pro naše školáčky, zaštiťují se. Dobrý marketingový tah, jak si naklonit veřejnost, ale nic víc.

S fungováním našeho školství mám praktickou zkušenost. Jaká je? Tristní! Obecně to mohu popsat asi takto. Školy mají příležitost, jak získat peníze navíc. Pořád žehrají na to, že se jim nedostává financí, stávkovat za ně, to ano, ale projevit nějakou aktivitu, to už je horší. Těch třiadvacettisíc, které má průměrný učitel asi není dostatečně motivujících, věnovat se mimo vyučování něčemu jinému než debatám u kávičky v dobře vytopeném kabinetu.

Ale abych byl konkrétní. K získání některých dotací a příspěvků (popisuji místní zkušenost, netvrdím, že je to tak všude) stačí, aby na škole do předvyplněné smlouvy, kterou dostanou až pod nos, doplnili několik základních údajů (jméno ředitele, adresu školy), ředitel smlouvu podepsal, oštemploval a v termínu odeslal zpět. Tohle na první pokus a v termínu zvládnou asi na 40 % škol. Nedivte se mi proto, že k učitelské stávce přistupuji poněkud s despektem.

Těm učitelům, kterým byly věnovány první dvě věty tohoto článku, přeju hodně trpělivosti a také aby se nenechali znechutit systémem a podmínkami, ve kterých jsou nuceni fungovat.
 

pošli na vybrali.sme.sk


20 Komentáře k článku “Snižte učitelům platy! Alespoň některým”

  1. Je to proste vsechno o lidech…

  2. Třiadvacet tisíc, ale za kolik odpracovaných hodin? Jsou profese, kde nemají víc jak dva měsíce do roka volno a dělají i za míň. A vzhledem k tomu, jak to na mnoha školách vypadá… Ne, učitelé nemají moji podporu.

  3. No, vetsina ucitelek je svoji praci trvale postizena. Dusledky tohoto postizeni nasledne musi snaset jejich manzele. Uvazoval bych o nejakem odskodneni pro ne. Treba povinne 5× tydne navsteva restaurace s prateli za ucelem zachovani zdraveho rozumu alespon jednoho clena rodiny.

  4. Sharkan a Puritan – komentare se kterymi se muzu ztotoznit. Jako vzdy.

  5. Systém a podmínky mě neznechucují, zato takovéhle výplody ano. Když někdo neumí psát – nemá totiž co říct a jeho vyjadřování je někde na úrovni žáka šesté třídy – tak by se snad ani příliš prezentovat nemusel.

  6. Pádlo Jan 5. 12. 2007 9:21

    Jste naivní. Těch třiadvacet tisíc je číslo, které nemá s realitou naprosto nic společného. Drtivá většina učitelů má o hodně míň. Jenže se do toho započtou platy různých ředitelů, udělá se z toho průměr a národ má zase na co nadávat.

  7. To Kapr: A vy se radite do ktere ze skupin ucitelu, o nichz byl tento clanek?

  8. V tomto národě jsou podhodnocení skoro všichni (alespoň si to skoro všichni myslí). Jde o to co nejvíc křičet a udrápnout si něco na úkor ostatních. O nic jiného tady nejde a je to zcela běžné. Stejně jako to udělali doktoři. Realita je taková, že proste nemame na to, aby vsichni byli odmenovani tak, jak si predstavuji.

  9. To Kapr: Pokud Vám systém a podmínky vyhovují, nemáte důvod stávkovat. Pokud nebude stávkovat, nebude muset cist ani „takovéhle výplody“. A pokud je pravda to, co autor v článku uvádí, pak má zatraceně co říct.

    1. Triadvacet tisic je blbost, takove penize drtiva vetsina kantoru nema. Ve vysledku bere „normalni“ kantor kolem 15k cisteho, coz skutecne dvakrat motivujici neni.
    2. I kdyz kantori shaneji dotace, pripadne se uchazeji o sponzorske dary, je vam jasne, kolik z toho dostanou na ucet? Nulu, penize na platy jsou na jine hromadce. Takze pokud jsou tam tyto zdroje, tak ciste pro blaho skoly, nikoliv jejich zamestnancu. Je to podobne, jako byste v soukromem sektoru shanel ksefty sefovi a odmenou by vam bylo hezke slovo. Nekdo to dela, ale asi nemuzete mit za zle lidem, co na to nemaji.
    3. Neplette si prosim odpracovane hodiny s primou vyucovaci cinnosti. Skutecne do te prace patri i pripravy, opravy pisemek, ucast na poradach, organizace mimoskolnich akci apod. Tu ctyricitku tydne bychom pravdepodobne s klidem napocitali u vetsiny z nich.
    4. Je zvlastni, ze vetsina lidi nezapomene zminit kratkou pracovni dobu, ale uz neresi zodpovednost za deti, kterou kantor ma, a to, ze pokud je on na pracovisti, je ve velmi stresujicim prostredi.
    5. Ano existuji vyjimky, stejne jako jsou zmetci mezi poslanci, popelari, truhlari, automechanici, jsou i flakaci mezi kantory. Narozdil od vetsiny vyse zminovanych je to o nich obvykle vseobecne znamo, protoze jejich cinnost je podrobena pozorovani rady svedku (zaci, kolegove, ceska skolni inspekce), a pokud nemaji skutecne hrosi kuzi, dlouho nevydrzi. Bohuzel vsak hazeji spinu na cely obor.
  10. Vy snad žertujete. Dělal jsem 7 let ve školství a třiadvacet tisíc jsem viděl na páskách jen když jsem dělal ještě nočního vrátného a bral doktorské stipendium (+plný úvazek na SŠ). Přípravy jsem dělal i o víkednech a pomůcky koupil i ze svého. A mimochodem dotace nejdou nikdy na platy a disponuje s nimi ředitel. Souhlasim s Revem.

  11. 23 000 je oficialne udavany prumer, tzn. nekdo ma vic, nekdo ma min a verim, ze muze byt castecne zkresleny (zapocitanim platu reditelu apod.). Aby tento prumer reditele vyrazne zmenili, museli by brat treba 80 000 Kc. To doufam na statnich skolach neberou. Co se tyce tech dotaci, tak v clanku nebylo tvrzeno (aspon ja to tak nepochopil), ze jdou na platy. Ale nedivte se lidem, ze je nadzvedne, kdyz se nyni stavkujici zastituji tim, ze jim nejde jen o platy. To je alibismus. Jinak v soukromem sektoru byste se na ziskavani techto prostredku vykaslat nemohli. Proste to jsou pracovni povinnosti. Ohrnovat nad nimi nos si dovolit nelze. Jinak ale k Adamovi a Revovi chci rict, ze nektere jejich argumenty beru a myslim, ze je bere i rada ostatnich. Na webu jsem si precetl nekolik podobnych clanku. Kritizovano je hlavne rovnostarstvi – opravdu nestojim o to, aby si ucitele vyvzdorovali penize navic. Priste to budou policajti, statni urednici… To proste neni koncepcni reseni.

  12. „K získání některých dotací a příspěvků (popisuji místní zkušenost, netvrdím, že je to tak všude) stačí, aby na škole do předvyplněné smlouvy, kterou dostanou až pod nos, doplnili několik základních údajů (jméno ředitele, adresu školy), ředitel smlouvu podepsal, oštemploval a v termínu odeslal zpět. Tohle na první pokus a v termínu zvládnou asi na 40 % škol.“ – tohle by chtělo konkrétní informaci o co šlo.
    Většina grantů a dotací umožní zaplatit učitelům jen a jen práci NAVÍC! A stačí kupecké počty, kolik je průměrná dotace na jednu školu. Teď se třeba „zúřadovala“ dotace na konektivitu ve výši 10500 Kč na školu. Věřím, že si o ni požádalo 99% škol.

  13. Co mohu očekávat na webu pana Čecháčka než řadu mylných, ale velmi rozšířených představ o školství.

    1. Učitelům ve 14 h padla: A kdo za ně opravuje písemky, vzdělává se, dělá si nové přípravy?
    2. Tři měsíce prázdnin: Opět to samé
    3. Průměrný plat: Vezmu-li, že letos poprvé jsem bez školení navíc, dělám „průměrnou práci“, pak po deseti letech ve školství beru čistého 17 tisíc + odměna, která mi průměrný roční plat zvedne o necelou tisícovku. Většina starších kolegyň a kolegů bere řádově o 1 – 2 tisíce více. Z toho se opravdu průměr 23 tisíc neudělá. Opravdu mají ředitelé více jak 50 tisíc.
    4. Dotace a EU: to jsou z 80 % peníze, které skončí různým agenturám, které pro školství připravují tu lepší, tu horší služby. Na škole, chtějí-li dotace využít, musí „papírovat, papírovat, papírovat“, takže konkrétně u nás se do toho nikdo nehrne, protože nakonec na platu se to nijak výrazně neprojeví.
  14. Pokud mate 17000 cisteho + 1000 odmena, pak jste zhruba na onom prumernem platu 23000, o kterem vsichni ucitele tvrdi, ze ho nemaji. A starsi kolegove berou radove o 1–2 tisise vice. Jinak dle toho, co tady vetsina prispevatelu pise ohledne dotaci dokazuje, ze ucitelstvo je zcela mimo realitu. Ja jsem de facto placen ze stejnych penez jako ucitele. Po 9 leteceh mam s VS vzdelanim 18 tisic, ale hrubeho. Ze je moji povinnosti shnate penize navic, je naprosta samozrejmost. Ne ze se to na platu nijak vyrazne neprojevi, neprojevi se to na nem vubec (mozna by nespokojeni ucitele meli odejit do soukromeho sektoru – tam by mozna meli vic, ale rozhodne by poznali, co to znamena si svoje penite skutecne zaslouzit). Dale je na miste zminit take ruzne dalsi bonusy a vyhody mimo plat. Tedy zadne stravenky apod. Ze se po pracovni dobe musim vzdelavat, je take naprosta samozrejmost. Tak nevim. Asi pujdu taky stavkovat. Nebo ze bych se stal ucitelem?

  15. To Vašek: „Co mohu očekávat na webu pana Čecháčka než řadu mylných, ale velmi rozšířených představ o školství.“ – Pokud se jedná o informace uvedené v článku (nikoliv v komentarich), pak v zadnem pripade nejsou mylne. Castka prumerneho platu je z oficialne uvadenych zdroju (tezko po autorovi chtit, aby uvadel jinou) a vse ostatni je naprosta pravda. Z komentaru vkladanych uciteli vyplyva, ze maji dojem, jako by na ne clanek utocil. To ale neni pravda (ctete prvni a posledni vety), opira se jen o ty spatne. Co se dotaci tyce, vsimnete si prosim formulace „(popisuji místní zkušenost, netvrdím, že je to tak všude)“. Jedna se o konkretni zkusenost z jednoho mista a s jednim typem dotace. Veskere papirovani spociva ve vyse uvedenych ukonech. Pokud mame mluvit o papirovani, pak nastava az ve chvili, kdy na onech zminenych 40 % škol nedokáží zaslat zpět smlouvu, do které stačí vypsat jméno ředitele a adresu školy (+ podpis reditele samozrejme). Protože na základě takovéto smlouvy prostě žádnou dotaci dostat nemohou, smlouva se jim vrátí k doplnění. Zároveň v článku není psáno, že jsou za získání dotací kantoři nějak navíc odměněni. Osobně se sice domnívám, že za aktivitu by si ocenění zasloužili, zároveň ale v zásadě souhlasím s komentářem výše. Jinde to je proste soucast pracovnich povinnosti. Ti ucitele, kteri detem ze sveho kupuji pomucky, by v tomto pripade jiste trochu toho papirovani prezili. Byt tedy papirovani souvisejici s EU je opravdu na spagat, ale o tom zde rec nebyla.

  16. Jsem budoucí učitelka 1.stupně ZŠ, nějakou dobu jsem učila. Pokud si někdo z lidí myslí, že práce učitele je jednoduchá, že pracovní doba je krátká a že učitel má 3 měsíce prázdnin, tak se velmi mílí.

    Z vlastní zkušenosti vím, že učitel pracuje minimálně 15 hodin denně (když práci učitele vykonává s chutí a svoje povolání má nedevše rád). Zatímco mu na výplatní pásce zaplatí pouze 8 hodin práce!
    Prázdniny také nemá tři měsíce, ale každé „volno“ musí vykazovat práci, studovat problémy pedagogiky a odbornou literaturu. Toto musí samozřejmě doložit.
    A to nesmím zapomenout ani na to, že někteří ředitelé škol dávají pracovní smlouvu učitelům pouze na dobu určitou, což znamená, ře v létě jsou někteří učitelé nezaměstnaní.
    Kdybych tady měla vypsat všechny „mínusy“ tohoto povolání, byl by to docela dlouhý článek.
    A pokud se někdo ptát, proč tedy vlastně chci učit, je to proto, že věřím tomu, že dobrý učitel může hodně změnit a děti potřebují vedení a pomoc. A děti jsou budoucností tohoto národa… Nemyslíte?

  17. Nohavica P. 27. 12. 2007 0:39

    Už pár let odpočívám v důchodu.Skoro 18 let jsem učil na Vyšší průmyslové škole v Gottwaldově a musím bohužel konstatovat,že současná úroveň našeho školství velmi upadá a to i po výchovné stránce.Před rokem 1989 mělo naše školství dobrou pověst v celé Evropě.Dnes,jak mám informace od svých bývalých kolegů,se jako pedagogové prosazuji spíš lidé s dobrým kádrovým posudkem (upřednostňuji se členové ODS).Přednost má politické hledisko před odborností.

  18. Víte, vy co na učitele nadáváte že nic nedělají a pořád jenom něco chtějí, že školství upadá,…chci podotknou něco málo.
    Chápu starší generace učitelů nebo bývalých učitelů, kteří říkají, že za jejich dob to bylo všechno lepší, že žáci se chovali jinak (ve skutečnosti byl potlačován jejich přirozený talent, nesměli vyčnívat, nebo projevovat své názory).
    Vy, co jste tak zatvrzelí proti učitelům a vidíte u nich stále jen nějaké výhody (nevýhody nebo náročnost samozřejmě pomíjíte), proč vy sami nechcete toto povolání vykonávat_? Buďto na to nemáte – chápu ať už vzděláním nebo jako osobnost. Nebude to spíš tím_?

  19. Učím na střední škole a není to vůbec jednoduché s dnešními studenty. Denně se věnuji práci v průměru okolo 14 hodin. Ti, kteří nemají ponětí, tak by se k tomu ani raději vyjadřovat neměli. Je to směšné, že vysokoškolsky vzdělaný člověk má téměř totéž, co prodavačka v Tescu.

Přidejte komentář